Innhold

02 november 2021

Poncho

Godt og varmt plagg. Deilig å slenge på seg når jeg skal til og fra jobb, eller bare er litt kald


Ponchoen er lang nok til å holde rumpa varm og den har en god krage som kan brettes ned eller opp så langt at den dekker haka. Den har åpning til armer









 Lettvint og kjapt strikket på store pinner med Sandnes friluftsgarn 100%ull



Bord av tykke eikekubber



Bordet er malt; først svart, så off-white før det ble malt hvitt. Vi ville ha tilbake den naturlige eiken. Kjøpte maling-fjerner på boks, hadde suksess med den for mange år siden- Da gjorde den malingen på et annet bord myk og det var kjempelett å skrape av absolutt all malingen. Nå er det ikke lov med de samme kjemikaliene, så den boksen med maling-fjerner var bortkastet, dessuten var den dyr. 



Etter dager med skraping har det ikke hjulpet så veldig mye.

Men, etter mye mer skraping, eddik og elektrisk sliper er mye av malingen borte. Litt finpuss igjen så er bordet/benken brand new.






 



22 august 2021

Rognebær august 2021

I år er det mye rognebær overalt, både på fjellet og på Billingstad, der dette bildet er tatt. Lurer på om det betyr lite eller mye snø?



 

10 august 2021

Med el-bil fra Asker til Hitra

Jo da, det går an. Med den nye elbil-appen forteller den deg hvor du skal stoppe å lade etter at du har lagt inn den planlagte ruten. Vi var spent, for tenk om ladestasjonene ikke var i orden.  Jeg hadde med både  strikketøy og bok, som jeg pleier på lange turer med bil, men klarte verken lese eller strikke. Fikk meg ikke til å slappe av et sekund. Vi undret oss  først over at vi måtte ta riksvei 4 og ikke E6 som er raskeste rute fra Oslo. Første ladestasjon var Gran på Hadeland. Vi hadde lagt inn at vi ville lade ofte, med 50% batterikapasitet for å være på den sikre siden.  Sikkert ikke nødvendig men som en forsikring for oss selv. Derfor riksvei 4 og ikke E6 altså! Går ut fra at vi kunne kjørt E6 som er raskere hvis vi ikke hadde lagt inn lading så ofte som vi gjorde. 

Da vi kom til Gran tok det en stund før vi fant ladestasjonen. Den var gjemt bak en coop-butikk. Hvorfor gjemme ladestasjonene?  Skjønner på en måte at de vil gjemme dem, eller kanskje plassen var best egnet,  men da burde det vært et skilt som indikerte hvor ladestasjonen  var.

Vi kjørte langt i det øde landskapet, noe som også bidrar til å øke spenningen. Du begynner å lure  på hvor neste by eller tettsted er. Men landskapet var flott gjennom Gudbrandsdalen og Dovrefjell. Vi stoppet på Øyer, et sted på Dovre, og ved Oppdal stasjon før vi ladet på Krokstadøra. I Oppdal måtte vi skrive inn bilnummeret på en liste som hang på selve ladestasjonen. God ide, for da vet alle hvem som er først i køen. En siste lading på Fillan som er på Hitra bare for å teste at ladestasjonen fungerte.

På tilbaketuren kjørte vi via Tynset og Østerdalen og vi la inn mindre batteri før neste stopp. Samme flotte landskapet. Det var en gang vi bommet på ladingen, da vi plottet inn at vi skulle til fra Berkåk til Rendalen. Vi plottet ikke inn den eksakte adressen i Rendalen. Og Rendalen er et stort område. For å komme til ladestasjonen måtte vi kjøre langt! Det var over en fjelltopp og ned igjen, på grusvei! Det var ikke morsomt.Vel fremme på ladestasjonen var det selvfølgelig kø, for i disse traktene er ikke ladestasjoner første prioritet. Men vi var lykkelig over å ha kommet frem med under 20% batterikapasitet. 

Spenningen ga seg ikke så lett, men tilbaketuren var fin med flott landskap som vi kunne nyte mer av enn på turen opp. Etter et siste lade-stopp på Eidsvoll gikk det i full fart hjem.