Innhold

18 februar 2018

Er forsikringsselskapet medskyldig i hvitvasking av penger?

Vi hører ofte om forsikringssvindel, aldri det motsatte. Men hva om forsikringsselskapet er medskyldig i hvitvasking av penger?

Etter kraftig regn fikk vi for noen år siden vannlekkasje i kjelleren. Ikke bare hos oss, et helt nabolag var rammet. Takstmann og entreprenørfirma var raskt ute og banket på samtlige dører i området. Entreprenørfirma bestående av to menn satte straks i gang med vifter og pumper som skulle få kjelleren tørr. Takstmannen stilte spørsmål og vi svarte så godt vi kunne.
Et av spørsmålene var; "Ville vi utbedre skaden selv, eller ville vi ha hjelp?" Med hjelp menes at entreprenørfirma tar hele jobben, noe han anbefalte på det sterkeste. Vi takket ja til det. Vi ville ikke gjøre reparasjoner selv, eller selv skaffe folk som kunne gjøre dette for oss. Det var betryggende å vite at noen tok seg av alt.

Det tok ikke mange dagene før taksten på skaden lå i postkassa. Vi kunne nesten ikke tro det som sto i taksten. Den var  høy! Vi var rundt omkring på byggvarehus, og samme hvor vi var, fant vi kun et fåtall av materialene kunne være så dyre som det taksten sa vi skulle få dekket. Hadde vi så bra forsikring da?

Etter måneder med duren fra vifter, (det var åpent fra første etasje og ned i kjelleren), ble arbeidet satt i gang. Vi pekte ut materiale til nytt gulv i alle rommene. Prisen var langt under det taksten foreslo vi kunne få. Vi var litt skeptiske til om det var en klausul et eller annet sted om vi valgte det dyreste. I det hele tatt, vi var fornøyd med det vi valgte. Arbeidet tok ikke engang en uke når de først satte i gang. Underveis mens de jobbet, spurte vi hva som skjedde med resten av pengene. Vi fikk ikke noe entydig svar. "Spør forsikringsselskapet" var standard. Vi ringte forsikringsselskapet, faktisk mange ganger, for å få en rapport på det som ble gjort. Vi stilte oss undrende til de vage svarene vi fikk, både fra kontaktpersonen i forsikringsselskapet og entreprenørselskapet som utførte jobben. Til slutt falt vi til ro med at vi ikke kom til å få noen rapport eller til å få innsyn i sakspapirene- helt til vi noen år senere skulle flytte. Vi ville ha papirer på skaden samt rapport på arbeidet som var gjort. Entreprenørfirmaet henviste oss til forsikringsselskapet og forsikringsselskapet henviste oss til entreprenørfirmaet. Vi kom ingen vei. Ikke før vi fikk kontakt med en annen person enn den kontaktpersonen vi hadde hatt i forsikringsselskapet. Han lovet å sende over det som var av rapporter i denne saken.

Det som undret oss da vi mottok de to arkene fra forsikringsselskapet var den manglende dokumentasjonen. I takstpapirene sto det klart og tydelig at all dokumentasjon i forbindelse med innkjøp av materialer og utførelse av arbeid skulle komme tydelig frem. Det fantes ingenting av det i disse papirene.
Vi mottok kun et ark der det sto; "Faktura fastpris."  Beløpet var det samme som sto i takstpapirene, altså en utrolig høy sum, selv om vi visste fra materialene vi hadde valgt at prisen var langt mindre. Ingen spesifikasjon.
Det andre arket inneholdt et "varsel om endring" fra entreprenørfirmaet. De hadde ikke nok penger til listverket og ba forsikringsselskapet om å få dekket dette i tillegg til fastprisen.

Er det ingen andre som setter spørsmålstegn ved hva forsikringsselskapet faktisk betaler til de som utbedrer skaden? Vi har ingen erfaring fra slike skader og lurer derfor på, etter denne erfaringen: Var vi et enkelt tilfelle som ikke fikk den dokumentasjonen vi etterspurte, eller er det vanlig praksis at kunden ikke får dokumentasjon på utført arbeid gjort av entreprenørfirma når det går direkte til forsikringsselskapet? Hva kan en forsikringskunde forvente seg av dokumentasjon?






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar