Innhold

21 februar 2018

Omtrekking av sofa og sydde puter


Dette så da ikke så vanskelig ut!, tenkte jeg da jeg så denne sofaen som skulle få nytt trekk og puter i hvitt møbelstoff. Jeg tok mål av sofaen og tok med meg det gamle trekket til alle putene. Veldig optimistisk satte jeg i gang med oppmåling av det hvite møbelstoffet.







Etter mye prøving og feiling ble det endelig riktig mål til trekket. Her er det ikke ferdig enda, bare små justeringer igjen før det skal legges opp hjørnene sys inn.



Ganske fornøyd med putene også, den ene er sydd inn i etterkant for den satt ikke perfekt, (Gjelder de to borteste putene som ser skrukkete ut.) Trekket er fremdeles ikke ferdig på dette bildet.


Synd at sofaen ble solgt før det hvite trekket og de hvite putene ble helt ferdig, så det ferdige resultatet vil jeg aldri få vite svaret på.

FORTSETTELSE:
Ny (gammel) sofa ble kjøpt inn på finn.no. I utgangspunktet samme sofa, men det skulle vise seg at sitteputene var litt større enn de forrige, (de som ikke finnes lenger). Men stoffet hadde jeg liggende fra forrige sofa. Med litt skjøting som ikke syns fordi de er gjemt under ryggputene, ble sofaen ny. Iallefall nesten. Trekket må fikses for det er bare tatt foreløpige mål. Her var armlenet mye bredere på den forrige sofaen. For å få det riktig må vrangsiden opp, og tråkle rundt det hele før jeg syr på maskin. Så må en søm som forsterker putene syes  hele veien rundt hver pute. En annen gang!






20 februar 2018

Selvstendig næringsdrivende eller vanlig jobb?

Selvstendig næringsdrivende eller vanlig jobb

Vi er heldige som bor i Norge der det er trygge og gode arbeidsforhold, velferdsordninger  og trygderettigheter. Som fast ansatt har du rettigheter, og så lenge firmaet du jobber for går bra, er du trygg.

Jobbannonser er ikke like vanlig i dag som det var før. Det kan gjøre at det faller vanskeligere for enkelte å få seg jobb. Mange får arbeid gjennom nettverk, der personer blir ansatt på anbefaling av andre. Vikarbyråer kan være løsningen for noen. Men er det mange om en jobb, og det er det i de fleste tilfeller, blir det den arbeidsgiver/vikarbyråansatt anser som best egnet som får arbeid. Ikke han eller hun som ikke fullførte videregående. Ikke han eller hun som har hull i cv'en på grunn av arbeidsledighet eller sykdom. Ikke han eller hun som ikke har nok arbeidserfaring. Vikarbyråene er mange og svært mange får seg først stilling som vikar før de får fast arbeid gjennom denne ordningen. Men hva med de som faller utenfor?
Midlertidige ansettelser istedet for vikarbyråer kan være løsningen for enkelte, særlig for mennesker uten særlig utdannelse.

Men det finnes flere måter å "ansette" folk på. Et eksempel er en bekjent som hadde vært sykmeldt pga en skade. Når han skulle søke jobb gikk det ikke som forventet. Fortvilet fordi han ikke kom seg i arbeid, alderen, (over 50 år), og sykemelding var nok til ikke å ansette mannen. Å pensjonere seg var han for ung til; han kjente på ensomheten og hvor kjedelig det var å gå hjemme uten noe å gjøre.

Glad ble han da NAV ringte og sa de hadde jobb til ham. Han ringte "arbeidsgiveren" og det ble avtalt at arbeidsgiver skulle stille med varebil for henting og levering av varer for et stort og anerkjent statlig eid firma i Oslo. Timebetaling ble avtalt. Det som også ble avtalt, ja det var faktisk en forutsetning for å få "jobben", var at "arbeidstaker" måtte opprette sitt eget firma. Det er enkelt og koster ingenting. Når du oppretter eget firma er det gjerne for å ta oppdrag for ulike aktører, ikke bare en. I dette tilfellet var det kun en oppdragsgiver. Jobben innebar minimum åtte timer pr dag fem dager i uken og utelukket derfor ethvert oppdrag utenom.

Mannen tar ikke lenger "oppdrag" for denne "arbeidsgiveren" både fordi han ikke fikk timelønnen som avtalt, men "arbeidsgiver" ville heller ikke betale MVA på regningene "arbeidstaker" fakturerte ham for. Dette har han lært:

"Arbeidsgiver/Oppdragsgiver" skulle ansatt mannen som en vanlig lønnsmottaker fordi jobben innebar minst åtte timers arbeide hver dag. Han kunne derfor ikke ta oppdrag for andre. Han måtte forholde seg til det "arbeidsgiver" ba han om. "Arbeidsgiver/Oppdragsgiver" stilte med varebil og betalte for kostnader tilknyttet denne. Ferie måtte avtales.

Når det ble klart for "Arbeidstaker"at dette ikke var helt lovlig, sluttet han i "jobben". Når han ikke lenger tar oppdrag, men er registrert med eget firma har han heller ikke rett til arbeidsledighetstrygd. En rekke andre ting han måtte tenke på når hadde har sitt eget firma var at han betalte mer skatt og han måtte ivareta pensjonen sin selv. Alt i alt en dyr erfaring om det eneste målet er å gjøre "Arbeidsgiver/Oppdragsgiver" rik på andres bekostning.







18 februar 2018

Er forsikringsselskapet medskyldig i hvitvasking av penger?

Vi hører ofte om forsikringssvindel, aldri det motsatte. Men hva om forsikringsselskapet er medskyldig i hvitvasking av penger?

Etter kraftig regn fikk vi for noen år siden vannlekkasje i kjelleren. Ikke bare hos oss, et helt nabolag var rammet. Takstmann og entreprenørfirma var raskt ute og banket på samtlige dører i området. Entreprenørfirma bestående av to menn satte straks i gang med vifter og pumper som skulle få kjelleren tørr. Takstmannen stilte spørsmål og vi svarte så godt vi kunne.
Et av spørsmålene var; "Ville vi utbedre skaden selv, eller ville vi ha hjelp?" Med hjelp menes at entreprenørfirma tar hele jobben, noe han anbefalte på det sterkeste. Vi takket ja til det. Vi ville ikke gjøre reparasjoner selv, eller selv skaffe folk som kunne gjøre dette for oss. Det var betryggende å vite at noen tok seg av alt.

Det tok ikke mange dagene før taksten på skaden lå i postkassa. Vi kunne nesten ikke tro det som sto i taksten. Den var  høy! Vi var rundt omkring på byggvarehus, og samme hvor vi var, fant vi kun et fåtall av materialene kunne være så dyre som det taksten sa vi skulle få dekket. Hadde vi så bra forsikring da?

Etter måneder med duren fra vifter, (det var åpent fra første etasje og ned i kjelleren), ble arbeidet satt i gang. Vi pekte ut materiale til nytt gulv i alle rommene. Prisen var langt under det taksten foreslo vi kunne få. Vi var litt skeptiske til om det var en klausul et eller annet sted om vi valgte det dyreste. I det hele tatt, vi var fornøyd med det vi valgte. Arbeidet tok ikke engang en uke når de først satte i gang. Underveis mens de jobbet, spurte vi hva som skjedde med resten av pengene. Vi fikk ikke noe entydig svar. "Spør forsikringsselskapet" var standard. Vi ringte forsikringsselskapet, faktisk mange ganger, for å få en rapport på det som ble gjort. Vi stilte oss undrende til de vage svarene vi fikk, både fra kontaktpersonen i forsikringsselskapet og entreprenørselskapet som utførte jobben. Til slutt falt vi til ro med at vi ikke kom til å få noen rapport eller til å få innsyn i sakspapirene- helt til vi noen år senere skulle flytte. Vi ville ha papirer på skaden samt rapport på arbeidet som var gjort. Entreprenørfirmaet henviste oss til forsikringsselskapet og forsikringsselskapet henviste oss til entreprenørfirmaet. Vi kom ingen vei. Ikke før vi fikk kontakt med en annen person enn den kontaktpersonen vi hadde hatt i forsikringsselskapet. Han lovet å sende over det som var av rapporter i denne saken.

Det som undret oss da vi mottok de to arkene fra forsikringsselskapet var den manglende dokumentasjonen. I takstpapirene sto det klart og tydelig at all dokumentasjon i forbindelse med innkjøp av materialer og utførelse av arbeid skulle komme tydelig frem. Det fantes ingenting av det i disse papirene.
Vi mottok kun et ark der det sto; "Faktura fastpris."  Beløpet var det samme som sto i takstpapirene, altså en utrolig høy sum, selv om vi visste fra materialene vi hadde valgt at prisen var langt mindre. Ingen spesifikasjon.
Det andre arket inneholdt et "varsel om endring" fra entreprenørfirmaet. De hadde ikke nok penger til listverket og ba forsikringsselskapet om å få dekket dette i tillegg til fastprisen.

Er det ingen andre som setter spørsmålstegn ved hva forsikringsselskapet faktisk betaler til de som utbedrer skaden? Vi har ingen erfaring fra slike skader og lurer derfor på, etter denne erfaringen: Var vi et enkelt tilfelle som ikke fikk den dokumentasjonen vi etterspurte, eller er det vanlig praksis at kunden ikke får dokumentasjon på utført arbeid gjort av entreprenørfirma når det går direkte til forsikringsselskapet? Hva kan en forsikringskunde forvente seg av dokumentasjon?






Omgjort og brukt igjen


Bukse fra 1970-tallet ble skjørt 

Dårlig bildekvalitet men slengen på denne buksen fra 70-tallet ble altså til skjørt.




.................................................................